Archive for the ‘Natural Herbs’ Category

Sunah

Sunah1‘Nabeez’ [Nabidh] was one of the drinks consumed by the Holy Prophet (sallallahu alayhi wasallam). In his time, it was typically made with dates or raisins and water.

It is an alkalizing tonic, having the tendency to remove acidity from the stomach and digestive system and it also helps to remove other metabolic wastes from the body. It improves digestion as it’s high in soluble fibre and it strengthens the memory. It assists the spleen function, liver, throat, chest and prostate, and so is particularly good for men. Nabeez will also benefit patients of Arthritis and elevated levels of Uric Acid (gout).

Making Nabeez is just as simple as soaking the dates (or raisins/sultanas) overnight and drinking the water in which they were soaked in the morning insha’Allah, but when it is embraced and honoured as one of the great Sunnahs of Nabi (sallallahu alayhi wasallam), it pulls down Shifa, blessings and mercy from the treasures of Allah Azzawajjal.

The idea behind soaking dates or raisins in water is so that they sweeten the water and become softened. Softened dates/raisins release their vitamins and minerals more easily and are easier to digest.

‘Ajwa’ are the best variety to use if making Nabeez with stoneless dates and ‘Manaqqa’ is the best variety of raisins for making it with raisins, but black raisins can also be used, those colours were not Created without reason, so it is always preferable to keep changing our diets with new colours and and trying new varieties.

After Isha prayer, soak around 100 grams of dates or raisins in 1 litre of drinkable / healthy water and keep the utensil covered with a plate. Ensure the water is kept cool.

Next morning after Fajr, you can drink the water and eat the soaked fruit as was the traditional method, or just use your blender (water + soaked fruit) to obtain a beautiful  cloudy Nabeez. This is the method I have used for the smoothie recipe below.

And if you soak the fruit in morning, drink it in the evening. Nabeez should be consumed within 12 hours of soaking time, but if it is kept air tight inside the refrigerator, it will not spoil for 2-3 days insha’Allah. Serve cold Nabeez to your guests instead of tea, coffee, juices and sodas, and explain to  them the beauty of the Sunnah of our beloved Mesenger (pbuh) and the superb health benefits.

Nabeez must never be left for more than 2-3 days, otherwise it may start to ferment, which is the start of the alcohol brewing process. This is haram and forbidden to consume.

Never mix raisins and dates together; their Nabeez should be made separately.

Source – http://www.tibbenabawi.org/index.php?option=com_content&view=article&id=194:nabeez-drink-made-with-soaked-raisins&Itemid=227

Nabeez and Pomegranate smoothie.

Sunah2

50g dates, or raisins, soaked in 100ml fresh clean water. This time I used sultanas
Ingredients (serves 2)

250ml pomegranate juice.

50g frozen blueberries.

50g frozen strawberries.

50g frozen pomegranate kernels.

Blend all ingredients in a blender until the mixture becomes smooth and enjoy in the morning for breakfast or serve to your family and friends in hot weather.

Sunah 4

References to Hadith – 

Regarding making it at night and drinking it in the morning –
‘Abdullah (radhi Allahu anhu) said that “I heard Sufyan being asked about Nabidh. He said: ‘Make Nabidh at night and drink it in the morning.'”

Classed as Sahih from Sunan an Nas’ai Vol. 6, Book 51, Hadith 5745

Regarding it being disliked to mix dried dates with raisins to make Nabeez –
Abu Qatada (radhi Allahu Anhu) on the authority of his father reported the Messenger of Allah (sallallahu alayhi wasallam) as having said, “Do not prepare Nabidh by mixing nearly ripe dates and fresh dates together, and do not prepare Nabidh by mixing grapes and dates together, but prepare Nabidh for each (one of them) seperately.”

Sahih Muslim Book 23 Hadith 4904

Regarding the impermissibility of storing Nabeez for more than 3 days so as it does not become intoxicating – Ibn Abbas (radhi Allahu anhu) reported that Nabidh was prepared from raisins for Allah’s Messenger (sallallahu alayhi wasallam) in the waterskin and he would drink it on that day and on the next day and the day following and when it was the evening of the third day, and he would drink it and give it to (his Companions) and if something was left over, he threw that away.

Sahih Muslim Book 23 Hadith 4974

Sumber: http://prophetic-medicine.blogspot.sg/2013/01/nabeez.html

 

Advertisements

Khasiat Daun Belalai Gajah

Daun belalai gajah atau Sabah Snake Grass telah lama dikenal pasti mempunyai antioksidan yang tinggi untuk mengatasi sel-sel kanser dan mengekalkan sel-sel sihat dalam tubuh manusia. Khasiat daun tersebut mampu membantu orang yang mempunyai masalah kesihatan seperti kanser, buah pinggang, radang prostat, kolesterol, tekanan darah tinggi, asid urik tinggi, diabetes, mengurangkan risiko salur darah tersumbat, membuang toksin dalam badan di samping mengurangkan keletihan.

Muhammad Nur Shahir Mat Hussin, 24, mengidap aplastic aneamia sejak kecil.

Aplastic aneamia adalah satu keadaan yang mana sum-sum tulang tidak menghasilkan sel-sel baru yang mencukupi untuk mengisi sel-sel darah.

daun belalai gajahPenyakit itu menyebabkan beliau asyik tidur kerana keletihan dan tidak dapat tidur lena pada waktu malam kerana terlalu banyak makan ubat. Menurutnya, pada tahun 2009, dia mengidap diabetes sehingga memaksanya mengambil insulin sebanyak empat kali sehari. Bagaimanapun, kesihatannya mula berubah selepas mengambil produk daun belalai gajah pada Jun tahun lalu.

Jelasnya, mulai Oktober tahun yang sama, dia mengambil kapsul dan jus ekstrak belalai gajah dan keadaan kesihatannya semakin bertambah baik.

Pekerja kilang, Nur Amirah Mohd. Adi, 18, mengidap neprhotic syndrome sejak kecil.

Masalah tersebut merujuk kepada gangguan buah pinggang yang menyebabkan pengidapnya kurang kencing atau mengalami kencing tidak lawas. Katanya, akibat penyakit itu, kaki menjadi bengkak, perut buncit dan berat badan bertambah, mata kuning serta tidak dapat tidur lena pada waktu malam. “Ketika berumur lima tahun, saya pulih selepas mengambil steroid tetapi penyakit tersebut kembali berulang ketika berumur 16 tahun menyebabkan saya terpaksa berhenti sekolah,” ujarnya.

Pelajar tingkatan satu, Muhammad Al Saddiq Fajar, 12, mengidap thalassaemia dengan kadar ferritin dalam darah yang tinggi iaitu pada bacaan 6,779. Katanya, pada bulan September tahun lalu, dia mula mengambil cecair pati belalai gajah dan selepas itu, tubuhnya mula menunjukkan pemulihan dengan kadar ferritin menurun kepada bacaan 4,000 semasa ujian kesihatan dijalankan pada Oktober tahun lalu.

“Ketika sakit, saya perlu mengambil darah sebanyak dua paket sebanyak dua kali sebulan selain perlu menjalani rawatan mencuci darah,” katanya. Kesan pengambilan produk belalai gajah juga dapat dirasakan oleh kakaknya, Fatin Farhana Fajar, 15, yang turut mengidap penyakit yang sama.

Penasihat kewangan, Nasir Musa, 41, menghidap penyakit tekanan darah tinggi, kencing manis dan tahap kolesterol tinggi. “Sebulan saya mengambil produk ini, telah menunjukkan kesan secara fizikal yang mana bila saya membuang air kecil tidak lagi berbuih seperti biasa.”ujarnya

Demikian beberapa pengalaman daripada pengguna mengenai khasiat daun belalai gajah tersebut. Bagaimanapun mereka yang ingin mencubanya tidak menganggap daun tersebut sebagai kaedah merawat atau ubat sebaliknya hanya membantu mengatasi masalah yang mereka alami.

FIRMAX3

Pengunaan dalam masa seminggu dah nampak kesan, wajah lebih gebu dan cerah. pengunaannya mudah hanya sapu dinadi tangan sahaja. TREND TERBARU, FOMULASI TERBAIK DAN REVOLUSI KECANTIKAN MASA KINI.

Firmax3
KRIM PENEGANG YANG BERKESAN SERTA MERTA

FIRMAX3 sebagai penstabil hormon yang sempurna ,krim firmax3 ialah formulasi sempurna dan diakui sebagai pemulih hormone semulajadi yang terbaik .BINTANG BARU DUNIA KECANTIKAN DAN BIOPERUBATAN yang lebih efektif dan berkesan.kandungan istemewanya diketahui mengimbangi pengeluaran hormon secukupnya untuk kesihatan dan kehidupan yang sempurna .juga sebagai pencegah phytohormone ,mengimbangi metabolism, antioksida dan merehatkan otot.

Produk terbaru dan trend terbaru untuk mengebukan dan mengembalikan kejelitaan wanita. Kalau dah cantik cuma nak lebih menarik dan menawan sesiapa yang melihat. Tidak perlu tukar produk kecantikan sedia ada, cuma sikit di nadi tangan, akan lihat perubahan wajah serta merta.

TEKNOLOGI NANO

Menyerap dan bertindak serta merta dalam beberapa saat sahaja. Bertindak sebagai anti penuaan, menggebu, mencerah, serta menaikan seri wajah.

KELEBIHAN KRIM FIRMAX3

UNTUK WANITA: 

  • Mengimbangi hormon badan
  • Menegang dan menaikan payu dara
  • Mencerah dan mengebukan wajah
  • Menaikkan seri wajah
  • Menghilangkan jeragat
  • Mengurangkan dagu dua
  • Mengurangkan bawah lengan yang kendur
  • Menegangkan perut dan membentuk pingang
  • Menghilangkan simptom monopouse
  • Mengurangkan sakit sengugut
  • Mengurangkan kedut wajah
  • Mengurangkan stres dan sakit kepala
  • Mengawal hormon thyroxin
  • Membentuk pungung dan peha yang cantik
  • Menghilangkan sakit gigi
  • Mengetatkan faraj
  • Membantu masaalah resdung
  • Meningkatkan selera sex

 

UNTUK LELAKI:- 

  • Membangunkan tisu reproduktif lelaki seperti testis dan prostat.
  • Membentuk ciri seksual, sekunder termasuk otot kasar, tulang dan pertumbuhan misai dan bulu.
  • Mengekalkan kesihatan tubuh dan mencegah osteoporosis
  • Meningkat nafsu seks.
  • Membantu meningkatkan tenaga dan daya tumpuan.

RINGKASNYA FIRMAX3, yang TERBAIK semua dalam satu. PELBAGAI KEGUNAAN hanya SAPU DI NADI TANGAN sahaja,tidak perlu meningalkan alat kecantikan yang sedia ada, menjadikan anda cantik diluar dan didlm serta memukau sesiapa yg melihat .

Kesan Segera Firmax3:

  1.   Berlaku penegangan kulit pada seluruh badan.
  2.   Menaikkan seri wajah dan kulit.
  3.   Kulit kelihatan lebih gebu cerah berseri.
  4.   Mengurangkan saiz pori pori dan garis halus.
  5.   Badan terasa lebih panas dan bertenaga.
  6.   Menghilangkan kesakitan
  7.   Mengurangkan sakit kepala.
  8.   Menegangkan Payudara.
  9.   Mengurangkan eyebag.
  10. Badan lebih bertenaga
  11. Darah haid berwarna merah terang dan lebih cair
  12. Mengurangkan senggugut

Kesan 1-3 Hari Penggunaan Firmax3:

Pada orang yang tinggi kandungan kolesterol, Kulit dan najis jadi berminyak akibat pembuangan kolesterol melalui kulit dan najis masa permulaan guna.

  1. Pakaian terasa lebih longgar.
  2. Payudara kembali berisi dan makin tegang
  3. Kulit makin gebu dan tegang
  4. Kedutan pada kulit menghilang

 

Penggunaan berterusan selama 3 bulan akan kekal kesannya kerana hormon badan telah sedia aktif. 

Kesan Pembaikan Firmax3: 

  1. Orang yg hatinya rosak atau darah kotor berkemungkinan akan keluar ruam/jerawat pada kulit kerana kesan penyucian darah dalam masa 1-7 hari permulaan tetapi akan hilang dan tak meninggalkan parut.
  1. Orang yang tinggi Kolesterol, Muka dan kulit jadi makin berminyak akibat pembuangan lebihan lemak bawah kulit 1-3 hari penggunaan.
  1. Haid yang pertama selalunya lebih awal 2-3 hari,  pendarahan lebih dari biasa masa haid pertama akibat pencucian rahim.

RINGKASNYA FIRMAX3, yang TERBAIK semua dalam satu ,  PELBAGAI KEGUNAAN hanya SAPU DI NADI TANGAN sahaja dan tidak perlu meningalkan alat kecantikan yang sedia sedia ada menjadikan anda cantik diluar dan didalam serta memukau sesiapa yang melihat .

MASALAH RESDUNG?? ?

Resdung 1– Selalu bersin diwaktu pagi .

Hidung selalu tersumbat.

– Rasa gatal disekeliling muka dan hidung.

Rasa kahak yang banyak dikerongkong .

 

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT . Lebih kurang macam itulah kata-kata yang selalu kita dengar.

RESDUNG !!!

(sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.

Apa Dia Punca Resdung Ni?? 

Alahan. Iaitu terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu.

Resdung 2Apabila anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara didalam hidung akan membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan.

Kalau udara tu tak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Anda yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya.

Lebih parah lagi, resdung ni boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak.

Tapi, resdung ni tak berjangkit kat orang lain atau diwarisi oleh keturunannya.

 

P/S FIRMAX3 Membantu melancarkan peredaran darah diwajah , membantu mengurangkan alahan .Bahan aktifnya bertindak sebagai pencegah jangkitan dan anti fungus .

Rawatan : sapu sedikit firmax3 dititik akupuncture disebelah hidung ,buat sedikit urutan dgn kaedah memusing .

Dalam beberapa minit akan rasa perubahan ,ruang hidung akan merasa lega dan penafasan menjadi lebih baik .Merasakan seperti udara yang masuk dengan sepenuhnya .Dalam beberapa hari bersin ,rasa gatal ,kahak ,dan hidung tersunbat akan hilang .

Firmax3 b

Firmax3 a

FIRMAX3 Dengan formulasi sempurna diakui sebagai pemulih hormon semulajadi yang terbaik ,bintang baru dunia perubatan yang lebih afectif dan berkesan .juga sebagai pencegah jangkitan ,menukar phythormone ,mengimbangi metabolisme ,antioksida dan merehatkan otot . Whatsapp / Text 97811070 untuk tempahan.

 

Khasiat Timun

Cucumbers 3 1.  Diet Harian

  • Timun bagus untuk menurunkan berat badan kerana kandungan kalorinya rendah tetapi tinggi kandungan air.
  • Amalan memakan timun membantu mengatasi sembelit.
  • Kajian mendapati sesetengah sebatian dipanggil sterol kolestrol di dalam timun membantu mengurangkan paras kolestrol.
  1. Kulit.
  • Kandungan air yang tinggi, vitamin A, B, C dan mineral tertentu seperti magnesium, kalium serta silika menjadikan timun bagus untuk kulit.
  • Masker yang dihasilkan daripada timun boleh digunakan untuk mengatasi masalah ketegangan kulit.
  • Asid askorbik dan asid caffeic dalam timun membantu mengurangkan keadaan bengkak di bawah mata.
  • Kulit timun membantu memberi kelegaan pada kulit yang disebabkan oleh sinaran matahari.

Cucumber and slices isolated over white background   3.  Rambut.

  • Timun membantu menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat kerana ia mengandungi silikon dan sulfur.

4. Sistem Penghadaman.

  • Jus timun segar membantu mengurangkan masalah ulser mulut keasidan, pedih hulu hati dan gastrik.
  • Kandungan air yang tinggi dan serat makanan dalam timun membantu mengurangkan toksin dari sistem penghadaman.

5.  Penyakit.

  • Kajian mendapati timun mengandungi lariciresinol, pinoresinol dan secoisolariciresinol-3 lignans yang membantu mengurangkan risiko beberapa jenis kanser seperti kanser payudara, kanser prostat, kanser rahim dan kanser ovari.
  • Jus timun bermanfaat untuk penyakit kencing manis. Ia mengandungi hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas untuk menghasilkan insulin.
  • Pengambilan kerap membantu melarutkan kencing atau batu karang.
  • Timun kaya dengan vitamin A, B1, B6, C, D, folat, kalsium, magnesium dan kalium. Apabila dicampur dengan jus lobak merah, ia membantu melegakan gout dan sakit arthritis dengan merendahkan tahap asid urik.
  • Jus timun mengandungi banyak kalium, magnesium dan serat yang berfungsi untuk mengawal tekanan darah.

   6. Gusi dan Gigi.

  • Juga timun juga bermanfaat bagi anda yang mengalami masalag gigi dan gusi kerana timun merupakan sumber serat yang baik.
  1. Mata.
  • Jika anda mengalami mata letih dan bengkak, tekapkan timun yang dipotong membulat pada mata. Ia mempunyai sifat anti-inflamasi dan membantu mengurangkan bengkak tersebut.

TIP

Jika anda ingin membeli timun, pastikan ia berwarna hijau tua dan keras apabila dipegang. Elakkan timun yang terlalu masak (berwarna kuning) kerana kebiasaannya ia mengandungi lebih banyak serta yang tidak larut dan benih matang.

Sumber : http://daradah.blogspot.sg

Semua sedia maklum kebaikan minum air suam. Berikut saya sertakan kebaikan meminum air suam:

Air Jarang1.  Menguruskan Badan

Berita baik bagi mereka yang sedang inginkan badan yang langsing. Air suam tidak mengandungi kalori, gula atau pun lemak dan ini ternyata mampu mengurangkan berat badan kita.

2.  Meningkatkan Kesuburan.

Air suam menghasilkan hormon testosteron pada kaum Adam serta hormon estrogen pada Kaum Hawa.

3.  Melancarkan Sistem Pencernaan.

Minum air suam dalam kuantiti lapan gelas setiap hari dapat  melancarkan sistem pencernaan. Ia dapat menghindarkan dari mendapat sembelit malah pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien.

4.   Melambatkan Proses Pertumbuhan Zat Yang Menyebabkan Kanser

Air suam bukan saja melambatkan pertumbuhan zat penyebab kanser malah ia juga dapat membantu mencegah penyakit hati dan ginjal.

5.    Perawatan Kecantikan

Kekurangan pengambilan air suam menyebabkan tubuh menghadapi kesulitan untuk menyerap air, sekaligus mengakibatkan kulit kering dan berkedut.

6.   Tubuh Lebih Segar Dan Sihat

Khasiat air suam bukan sekadar untuk membersihkan tubuh saja tapi juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Kita mungkin dapat bertahan bila tidak makan beberapa hari namun tidak mungkin dapat bertahan jika tidak minum air. Ini kerana air merupakan bahagian terbesar dalam komposisi tubuh manusia.

7.   Menyihatkan Jantung

Air suam juga diyakini dapat menyembuhkan penyakit jantung. Bahkan pada saat ini juga sudah banyak perubatan altenatif yang memanfaatkan penggunaan air suam.

8.   Ubat Kepada Penyakit Strok

Air suam tidak hanya digunakan untuk mengubati berbagai penyakit kulit, namun sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. Ini kerana air dapat membantu memperkuatkan kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan.

Sumber : http://daradah.blogspot.sg

Jumpa Lagi Insyaallah…….

Makanan kesihatan dalam Islam.

 Ubi kentang seakan berbentuk buah pinggang, sebenarnya ia baik dalam penyeimbangan glycemic index pada diabetes.
 Bawang berbentuk seperti cell body.Ia juga bertindak sebagai pembersih dalaman kerana berperanan menyingkirkan bahan dalam badan yang tidak berguna lagi.
 Eggplant, Avocadoes dan Pears yang berbentuk sepeti cervix wanita. Hasil kajian membuktikan apabila wanita mengamalkan dalam masa seminggu, ianya dapat membantu dalam berat bayi sewaktu lahir dan juga mengelakkan cancer cervix.
 Buah oren dan citrus berbentuk seperti buah dada wanita sebenarnya membantu dalam kesihatan buah dada seperti memudahkan keluar masuk lymph.
 Minyak zaitun berfungsi dalam kesihatan ovari.
 Buah tomato mempunyai 4 bahagian, sama seperti jantung. Hasil kajian, tomato membantu dalam ksihatan jantung.
 Melihat pada bentuk garisan lobak, mempunyai garisan seperti iris, korang tentu sudah tahu fungsinya dalam kesihatan mata.
 Buah anggur berbentuk macam sel darah.Kelebihan mengamalkannya,ia membantu memvitilasi darah kita.
Buah walnut pula berbentuk semacam otak kita,punyai hemisphere kanan dan kiri juga cerebrum atas dan cerebellum bawah. Mnmbantu dalam transmit nueron pada otak kita. Kalau korang hendak tahu, neuron adalah mesej dari badan ke otak manusia.
 Kacang merah berbentuk ginjal juga membantu dalam kesihatan ginjal.
Buah ara yang dipenuhi biji membantu dalan peningkatan jumlah sperma.
Antara makanan yang diamalkan oleh Nabi Mohammad SAW=
  • susu , dapat membersihkan hati dari ‘kepanasan’.Selain itu memberi daya ingtan yang kuat.
  • madu , terlalu banyak kelebihan seperti menjaga kesihatan perut, menyihatkan rambut dan pembersih mulut. Sesuai diamalkna dengan campuran air suam ya kawan-kawan.
  • minyak ziaitun.
  • anggur.
  • buah delima , membersihkan diri dari setan selama 40 hari.
  • Air .

Sumber : http://fid.ohmacamitu.com/

Insyaallah Jumpa lagi……

cengkihCengkih mempunyai berbagai-bagai nama bergantung kepada daerah atau negeri. Clove (Inggeris), Cengkih (Indonesia) Wunga Lawang (Bali), Ley-nyin-bwint (Burma), Ding Heung (China), Laung Lavang, Lavungam (India) dan Gahu Plu (Thai). Nama saitifik cengkih adalah Eugenia Aromaticum yang mengandungi minyak astiri, mengandungi senyawa kimia yang dikenali sebagai Eugenol, asid Oleonolat, asid galotanat, fenillin, karyofillin, lilin (resin) dan gum. Cengkih juga mempunyai tinggi nilai pelbagai miniral termasuk besi, magnesium, fosforos, natrium, kalsium, asid hidroklorik, kalium dan Vitamin C, K dan A dan kaya dengan makanan yang berserat.

Cengkih biasanya digunakan sebagai perencah masakan. Sama ada dalam bentuk yang semula jadi atau dalam bentuk serbuk atau rempah. Ia digunakan samaada di Asia atau di benua Eropah.

Cengkih3Dapat meningkatkan kesihatan dalam penyediaan makanan. Dalam kajian Universiti Kansas di Amerika Syarikat berkaitan rempah-ratus mendapati cengkih boleh dijadikan anti-bakteria dalam membantu memusnahkan Escherichia Coli Infection ( E Coli) dalam daging.Caranya digaul satu sudu cengkih pada daging sebelum memasak sebagai satu cara untuk menjadikan hidangan enak dan menyihatkan.

Eugenol bahan kimia yang terdapat dalam cengkih dapat membantu mencegah pembekuan darah dan membantu mencegah berlakunya Stroke.

Mengandungi anti oksidan yang dapat mencegah kerosakan Sel supaya tidak terjadinya barah (cancer). Dapat membantu merangsang pengaliran darah, meningkatkan pencernaan dan meningkatkan Metabolisma tubuh.

Dapat membantu penjagaan gigi dan melegakan sakit gigi, sakit gusi dan ulcer mulut. Perisa dari minyak cengkih dapat menyekat  pertumbuhan bacteria. Untuk mendapatkan gusi yang sehat , masukan satu atau 2 sudu teh cengkih dalam satu cawan teh pekat dan di minum.

Selain mengurangi sakit gigi dan gusi, cengkih juga dapat mengurangi infeksi kerana sifat antiseptiknya. Minyak cengkih juga bermanafaat mengurangi rasa sakit gigi berlubang:.

  • Rebus segelas air dan di tambah beberapa butir cengkih. Setelah suam berkumur-kumurlah perlahan-lahan.
  • Giling halus beberapa kuntum bunga cengkih, bunga lawang, Asam Gelugur, Halia dan lada Sulah. Sumbatkan ramuan yang telah digaul sebati itu kedalam lubang gigi yang sakit. Insyaalah sakit gigi itu akan segera hilang dan beransur pulih. Boleh juga dengan mengunyahnya bersama Halia.

 Menghilangkan Bau Mulut. 

  • Kunyah beberapa kuntum bunga cengkih hidup atau yang telah kering.
  • Tumbuk lumat sepuluh kuntum bunga cengkih dan 3 ulas bawang putih, kemudian gosokan kepada gigi berkumur-kumur sehingga bersih. Lakukan 3 hari sekali.

Menyembuhkan Penyakit Campak.

Caranya rendam semalaman 10 biji cengkih di dalam air masak. Tambah gula batu dan kacau sehingga rata. Minumlah sedikit demi sedikit secara teratur.

 Mengubati Batuk.

Dengan mencampurkan bersama-sama bahan-bahan lain seperti Sireh, Pelaga, Gula Batu. Bahan dicampur dan direbus, kemudian airnya ditapis dan diminum dua kali sehari untuk menghilangkan batuk.

Untuk Mengelakan Batuk Yang Berkahak.

  • Ambil beberapa butir cengkih dan sedikit garam dapur. Kunyahlah kedua-duanya secara bersama. Cara ini memudahkan pengeluaran kahak dan juga mengurangkan rasa gatal pada tenggorok.
  • Kunyahlah beberapa biji Cengkih yang telah dibakar.

Cengkih2Dalam penyelidikan ahli penyelidik Jepun, mendapati Cengkih mengandungi anti Oksidan. Anti Oksidan ini dapat membantu mencegah kerosakan sel yang boleh menyebabkan penyakit barah (Cancer) Perubatan traditional juga menggunakan cengkih sebahagian  campuran untuk rawatan Gout.

Dalam perubatan Cina pula, Cengkih sering digunakan untuk mencegah mual dan mengatasi pencernaan. Ia juga digunakan dalam berbagai bentuk mual perut dan gangguan pencernaan (dyspepsin). Selain mual  dan masalah pencernaan, Cengkih juga dipercayai dapat merawat masalah penghazaman, Cirit-birit, angin pasang (hernia) dan kurap serta penyakit celah jari kaki (athlete’s foot)-lain penyakit jangkitan kulat. Rebusan cengkih bersama daun basil dan pudina, di percayai dapat menurunkan Tekanan Darah Tinggi.

Mengawal Rasa Mual Dan Pening.

Kemam atau hisap bunga cengkih dan mamah sedikit dengan kemenyan putih.

Mengawal Muntah.

Pengambilan serbuk cengkih goring dengan madu dapat secara berkesan mengawal muntah. Tindakan lalian (anesthesia). Cengkih membantu menangan nyilu perut dan juga menghentikan muntah-muntah.

Sembelit.

Buah manjakani, buah pala, bunga lawang dan bunga cengkih digiling halus kesemuanya. Bahagikan kepada tiga bahagian sama banyak. Minum sebanyak tiga pagi bersama air suam yang dicampur dengan madu dan telur ayam (Sebaik-baiknya telur ayam kampong).

Di India cengkih digunakan untuk merawat penyakit pernafasan dan penghadaman.

Menghgilangkan Bau Peti Sejuk.

Masukkan segelas kecil bunga cengkih kedalam peti sejuk untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan. Boleh juga dibubuh beberapa ketul arang.

Dapat Menghilangkan Radang Hati.

Minumlahlah susu kambing yang dicampur dengan bunga cengkih dan madu asli. Susu tersebut hendaklah di panaskan setiap pagi dan petang.

Mengelakan Semut.

Masukkan beberapa kuntum bunga cengkih di dalam bekas berisi gula bagi mengelakan semut. Semut akan hilang dan gula pula berbau harum.

Masalah Tenaga Bathin.

  • Masak cengkih dengan minyak zaitun dan biarkan sejuk. Sapu dan urut pada alat kelamin pria (lelaki) beberapa ketika sebelum bersetubuh. Hasilnya kelazatan yang tidak terhingga serta mempercepatkan inzal untuk kaum wanita.
  • Digalakan makan bunga cengkih, kulit kayu manis dan bunga lawang dan elakan makanan yang berangin. Minum madu lebah dan sebiji telur ayam kampong dapat memulihkan kelemahan tenaga bathin.

Empat unsur kimia yang utama bertanggung jawab menjadikan cengkih analgesic yang kuat, anastetik, anti radang dan kesan anti bacteria, serta mempunyai aromatic yang tersendiri yang dipanggil eugenol. Eugenol yang sering di ekstrak dari cengkih digunakan sebagai antiseptic semula jadi tempatan dan analgestik pergigian dan sakit gigi.

Menghindari Masalah Gagap.

Makan 21 biji cengkih setiap hari. Rebus 100 gm jintan manis dengan 2 cawan air selama 15 minit. Minum air rebusan tersebut setiap pagi sebelum sarapan.

Masalah Haid.

Merendam 7 biji bunga cengkih kedalam segelas air panas. Setelah suam minum air itu. Insyaallah dapat mengatasi masalah kesakitan masa kedatangan haid akan hilang.

Menghilangkan Kesan Kulit Hitam Di Muka.

Tumbuk sehingga halus bahan ini pucuk jambu batu, bunga cengkih dan kulit kayu manis. Campurkan sedikit minyak zaitun dan sapulah pada kulit muka sebanyak 2 kali sehari. Jauhi daripada makanan yang berminyak.

Meningkatkan Degupan Jantung Yang Lemah.

Dikunyah bunga cengkih yang sudah kering, dihisap airnya, dilakukan setiap hari. Minyak cengkih dapat memperkuatkan lender usus dan perut serta menambah jumlah darah putih.

Menghitamkan Alis Mata.

Ambil 5 -7 biji bunga cengkih dibakar hangus, kemudian ditumbuk sampai halus dan ditambah dengan minyak kemiri (buah keras) secukupnya. Dioleskan pada alis mata setiap pagi.

Untuk Melegakan Stress.

Didihkan air dengan daun pudina, daun kemangi dan cengkih. Gunakan air rebusan ini sebagai minuman teh hitam dengan menambah sedikit madu.

Selsema.

Rebuskan Jus halia, bunga cengkih, kulit kayu manis dan lada sulah dengan sukatan yang sama banyak (Satu Sudu Besar) kedalam 1 liter air. Minum air rebusan tersebut ketika air masih suam.