Archive for the ‘Health Information’ Category

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This to inform you that I   will be away for Short course from 28/07/2017 to 31/07/17 to Shah Alam – Malaysia.

Massage for men Please Call:

  1.  Suhat -90610347
  2.  Hj. Kamal – 91863407
  3.  Hj. Bakri – 96163176

For Ladies massage will continue as usual for home services.

Harap Maklum pada 28/07/2017 – 31/07/2017 saya akan mengambil “Kursus Singkat –  Terapi One Needle Style” di Shah Alam – Malaysia.  

Urutan untuk kaum adam (lelaki) . Sila Tel:

  1. Suhat – 90610347
  2.  Hj. Kamal – 91863407
  3.  Hj.  Bakri – 96163176
House Call For Ladies only / Perhidmatan Urut Dari Kaum Wanita  Untuk Wanita Sahaja. Sila hubungi:-  

Chua Chu Kang  Area (Daerah Chua Chu Kang ).

1. Hjh Mahani – 96737594 2 Hjh Hamidah – 93860098
3. Puan Jamilah – 91426428

 Woodland  Area (Daerah Woodland):

1. Puan Saripah – 91061704 2. Puan Ana Ratnah – 96345114
3. Puan Misah – 87008154 4. Puan Salama Eusope – 96605967
5. Puan Asnah – 93659310 6. Puan Roslinda – 97997794
7. Pn Ana Kamisah – 98268954, 94845717  

Boon Lay Area (Daerah Boon Lay) / Jurong West Area (Daerah Jurong West) / Taman Jurong Area (Daerah Taman Jurong) 

1. Puan Inah – 93592137 2. Puan Minah 96683184
3. Puan Sa’adaah – 82186448    

 Yishun Area (Daerah Yishun).

1. Puan Hadisa – 98573037 2. Puan Salamah – 94792045
3. Puan Fauziah – 86068150 4. Puan Fauziah Zee – 90089114
5. Puan Rose Fatimah – 90614150    

 Eunos Area (Daerah Eunos)

1. Puan Megawaty – 90737352

 Tampiness Area (Daerah Tampiness):

1. Puan Soraya – 94555543 2. Puan Dahlia – 93506911/83667262
3. Puan Liza – 96412314 4. Puan Normala- 96491966

 

Jumpa Lagi Inshaa Allah……

Sunah

Sunah1‘Nabeez’ [Nabidh] was one of the drinks consumed by the Holy Prophet (sallallahu alayhi wasallam). In his time, it was typically made with dates or raisins and water.

It is an alkalizing tonic, having the tendency to remove acidity from the stomach and digestive system and it also helps to remove other metabolic wastes from the body. It improves digestion as it’s high in soluble fibre and it strengthens the memory. It assists the spleen function, liver, throat, chest and prostate, and so is particularly good for men. Nabeez will also benefit patients of Arthritis and elevated levels of Uric Acid (gout).

Making Nabeez is just as simple as soaking the dates (or raisins/sultanas) overnight and drinking the water in which they were soaked in the morning insha’Allah, but when it is embraced and honoured as one of the great Sunnahs of Nabi (sallallahu alayhi wasallam), it pulls down Shifa, blessings and mercy from the treasures of Allah Azzawajjal.

The idea behind soaking dates or raisins in water is so that they sweeten the water and become softened. Softened dates/raisins release their vitamins and minerals more easily and are easier to digest.

‘Ajwa’ are the best variety to use if making Nabeez with stoneless dates and ‘Manaqqa’ is the best variety of raisins for making it with raisins, but black raisins can also be used, those colours were not Created without reason, so it is always preferable to keep changing our diets with new colours and and trying new varieties.

After Isha prayer, soak around 100 grams of dates or raisins in 1 litre of drinkable / healthy water and keep the utensil covered with a plate. Ensure the water is kept cool.

Next morning after Fajr, you can drink the water and eat the soaked fruit as was the traditional method, or just use your blender (water + soaked fruit) to obtain a beautiful  cloudy Nabeez. This is the method I have used for the smoothie recipe below.

And if you soak the fruit in morning, drink it in the evening. Nabeez should be consumed within 12 hours of soaking time, but if it is kept air tight inside the refrigerator, it will not spoil for 2-3 days insha’Allah. Serve cold Nabeez to your guests instead of tea, coffee, juices and sodas, and explain to  them the beauty of the Sunnah of our beloved Mesenger (pbuh) and the superb health benefits.

Nabeez must never be left for more than 2-3 days, otherwise it may start to ferment, which is the start of the alcohol brewing process. This is haram and forbidden to consume.

Never mix raisins and dates together; their Nabeez should be made separately.

Source – http://www.tibbenabawi.org/index.php?option=com_content&view=article&id=194:nabeez-drink-made-with-soaked-raisins&Itemid=227

Nabeez and Pomegranate smoothie.

Sunah2

50g dates, or raisins, soaked in 100ml fresh clean water. This time I used sultanas
Ingredients (serves 2)

250ml pomegranate juice.

50g frozen blueberries.

50g frozen strawberries.

50g frozen pomegranate kernels.

Blend all ingredients in a blender until the mixture becomes smooth and enjoy in the morning for breakfast or serve to your family and friends in hot weather.

Sunah 4

References to Hadith – 

Regarding making it at night and drinking it in the morning –
‘Abdullah (radhi Allahu anhu) said that “I heard Sufyan being asked about Nabidh. He said: ‘Make Nabidh at night and drink it in the morning.'”

Classed as Sahih from Sunan an Nas’ai Vol. 6, Book 51, Hadith 5745

Regarding it being disliked to mix dried dates with raisins to make Nabeez –
Abu Qatada (radhi Allahu Anhu) on the authority of his father reported the Messenger of Allah (sallallahu alayhi wasallam) as having said, “Do not prepare Nabidh by mixing nearly ripe dates and fresh dates together, and do not prepare Nabidh by mixing grapes and dates together, but prepare Nabidh for each (one of them) seperately.”

Sahih Muslim Book 23 Hadith 4904

Regarding the impermissibility of storing Nabeez for more than 3 days so as it does not become intoxicating – Ibn Abbas (radhi Allahu anhu) reported that Nabidh was prepared from raisins for Allah’s Messenger (sallallahu alayhi wasallam) in the waterskin and he would drink it on that day and on the next day and the day following and when it was the evening of the third day, and he would drink it and give it to (his Companions) and if something was left over, he threw that away.

Sahih Muslim Book 23 Hadith 4974

Sumber: http://prophetic-medicine.blogspot.sg/2013/01/nabeez.html

 

Khasiat Daun Belalai Gajah

Daun belalai gajah atau Sabah Snake Grass telah lama dikenal pasti mempunyai antioksidan yang tinggi untuk mengatasi sel-sel kanser dan mengekalkan sel-sel sihat dalam tubuh manusia. Khasiat daun tersebut mampu membantu orang yang mempunyai masalah kesihatan seperti kanser, buah pinggang, radang prostat, kolesterol, tekanan darah tinggi, asid urik tinggi, diabetes, mengurangkan risiko salur darah tersumbat, membuang toksin dalam badan di samping mengurangkan keletihan.

Muhammad Nur Shahir Mat Hussin, 24, mengidap aplastic aneamia sejak kecil.

Aplastic aneamia adalah satu keadaan yang mana sum-sum tulang tidak menghasilkan sel-sel baru yang mencukupi untuk mengisi sel-sel darah.

daun belalai gajahPenyakit itu menyebabkan beliau asyik tidur kerana keletihan dan tidak dapat tidur lena pada waktu malam kerana terlalu banyak makan ubat. Menurutnya, pada tahun 2009, dia mengidap diabetes sehingga memaksanya mengambil insulin sebanyak empat kali sehari. Bagaimanapun, kesihatannya mula berubah selepas mengambil produk daun belalai gajah pada Jun tahun lalu.

Jelasnya, mulai Oktober tahun yang sama, dia mengambil kapsul dan jus ekstrak belalai gajah dan keadaan kesihatannya semakin bertambah baik.

Pekerja kilang, Nur Amirah Mohd. Adi, 18, mengidap neprhotic syndrome sejak kecil.

Masalah tersebut merujuk kepada gangguan buah pinggang yang menyebabkan pengidapnya kurang kencing atau mengalami kencing tidak lawas. Katanya, akibat penyakit itu, kaki menjadi bengkak, perut buncit dan berat badan bertambah, mata kuning serta tidak dapat tidur lena pada waktu malam. “Ketika berumur lima tahun, saya pulih selepas mengambil steroid tetapi penyakit tersebut kembali berulang ketika berumur 16 tahun menyebabkan saya terpaksa berhenti sekolah,” ujarnya.

Pelajar tingkatan satu, Muhammad Al Saddiq Fajar, 12, mengidap thalassaemia dengan kadar ferritin dalam darah yang tinggi iaitu pada bacaan 6,779. Katanya, pada bulan September tahun lalu, dia mula mengambil cecair pati belalai gajah dan selepas itu, tubuhnya mula menunjukkan pemulihan dengan kadar ferritin menurun kepada bacaan 4,000 semasa ujian kesihatan dijalankan pada Oktober tahun lalu.

“Ketika sakit, saya perlu mengambil darah sebanyak dua paket sebanyak dua kali sebulan selain perlu menjalani rawatan mencuci darah,” katanya. Kesan pengambilan produk belalai gajah juga dapat dirasakan oleh kakaknya, Fatin Farhana Fajar, 15, yang turut mengidap penyakit yang sama.

Penasihat kewangan, Nasir Musa, 41, menghidap penyakit tekanan darah tinggi, kencing manis dan tahap kolesterol tinggi. “Sebulan saya mengambil produk ini, telah menunjukkan kesan secara fizikal yang mana bila saya membuang air kecil tidak lagi berbuih seperti biasa.”ujarnya

Demikian beberapa pengalaman daripada pengguna mengenai khasiat daun belalai gajah tersebut. Bagaimanapun mereka yang ingin mencubanya tidak menganggap daun tersebut sebagai kaedah merawat atau ubat sebaliknya hanya membantu mengatasi masalah yang mereka alami.

FIRMAX3

Pengunaan dalam masa seminggu dah nampak kesan, wajah lebih gebu dan cerah. pengunaannya mudah hanya sapu dinadi tangan sahaja. TREND TERBARU, FOMULASI TERBAIK DAN REVOLUSI KECANTIKAN MASA KINI.

Firmax3
KRIM PENEGANG YANG BERKESAN SERTA MERTA

FIRMAX3 sebagai penstabil hormon yang sempurna ,krim firmax3 ialah formulasi sempurna dan diakui sebagai pemulih hormone semulajadi yang terbaik .BINTANG BARU DUNIA KECANTIKAN DAN BIOPERUBATAN yang lebih efektif dan berkesan.kandungan istemewanya diketahui mengimbangi pengeluaran hormon secukupnya untuk kesihatan dan kehidupan yang sempurna .juga sebagai pencegah phytohormone ,mengimbangi metabolism, antioksida dan merehatkan otot.

Produk terbaru dan trend terbaru untuk mengebukan dan mengembalikan kejelitaan wanita. Kalau dah cantik cuma nak lebih menarik dan menawan sesiapa yang melihat. Tidak perlu tukar produk kecantikan sedia ada, cuma sikit di nadi tangan, akan lihat perubahan wajah serta merta.

TEKNOLOGI NANO

Menyerap dan bertindak serta merta dalam beberapa saat sahaja. Bertindak sebagai anti penuaan, menggebu, mencerah, serta menaikan seri wajah.

KELEBIHAN KRIM FIRMAX3

UNTUK WANITA: 

  • Mengimbangi hormon badan
  • Menegang dan menaikan payu dara
  • Mencerah dan mengebukan wajah
  • Menaikkan seri wajah
  • Menghilangkan jeragat
  • Mengurangkan dagu dua
  • Mengurangkan bawah lengan yang kendur
  • Menegangkan perut dan membentuk pingang
  • Menghilangkan simptom monopouse
  • Mengurangkan sakit sengugut
  • Mengurangkan kedut wajah
  • Mengurangkan stres dan sakit kepala
  • Mengawal hormon thyroxin
  • Membentuk pungung dan peha yang cantik
  • Menghilangkan sakit gigi
  • Mengetatkan faraj
  • Membantu masaalah resdung
  • Meningkatkan selera sex

 

UNTUK LELAKI:- 

  • Membangunkan tisu reproduktif lelaki seperti testis dan prostat.
  • Membentuk ciri seksual, sekunder termasuk otot kasar, tulang dan pertumbuhan misai dan bulu.
  • Mengekalkan kesihatan tubuh dan mencegah osteoporosis
  • Meningkat nafsu seks.
  • Membantu meningkatkan tenaga dan daya tumpuan.

RINGKASNYA FIRMAX3, yang TERBAIK semua dalam satu. PELBAGAI KEGUNAAN hanya SAPU DI NADI TANGAN sahaja,tidak perlu meningalkan alat kecantikan yang sedia ada, menjadikan anda cantik diluar dan didlm serta memukau sesiapa yg melihat .

Kesan Segera Firmax3:

  1.   Berlaku penegangan kulit pada seluruh badan.
  2.   Menaikkan seri wajah dan kulit.
  3.   Kulit kelihatan lebih gebu cerah berseri.
  4.   Mengurangkan saiz pori pori dan garis halus.
  5.   Badan terasa lebih panas dan bertenaga.
  6.   Menghilangkan kesakitan
  7.   Mengurangkan sakit kepala.
  8.   Menegangkan Payudara.
  9.   Mengurangkan eyebag.
  10. Badan lebih bertenaga
  11. Darah haid berwarna merah terang dan lebih cair
  12. Mengurangkan senggugut

Kesan 1-3 Hari Penggunaan Firmax3:

Pada orang yang tinggi kandungan kolesterol, Kulit dan najis jadi berminyak akibat pembuangan kolesterol melalui kulit dan najis masa permulaan guna.

  1. Pakaian terasa lebih longgar.
  2. Payudara kembali berisi dan makin tegang
  3. Kulit makin gebu dan tegang
  4. Kedutan pada kulit menghilang

 

Penggunaan berterusan selama 3 bulan akan kekal kesannya kerana hormon badan telah sedia aktif. 

Kesan Pembaikan Firmax3: 

  1. Orang yg hatinya rosak atau darah kotor berkemungkinan akan keluar ruam/jerawat pada kulit kerana kesan penyucian darah dalam masa 1-7 hari permulaan tetapi akan hilang dan tak meninggalkan parut.
  1. Orang yang tinggi Kolesterol, Muka dan kulit jadi makin berminyak akibat pembuangan lebihan lemak bawah kulit 1-3 hari penggunaan.
  1. Haid yang pertama selalunya lebih awal 2-3 hari,  pendarahan lebih dari biasa masa haid pertama akibat pencucian rahim.

RINGKASNYA FIRMAX3, yang TERBAIK semua dalam satu ,  PELBAGAI KEGUNAAN hanya SAPU DI NADI TANGAN sahaja dan tidak perlu meningalkan alat kecantikan yang sedia sedia ada menjadikan anda cantik diluar dan didalam serta memukau sesiapa yang melihat .

MASALAH RESDUNG?? ?

Resdung 1– Selalu bersin diwaktu pagi .

Hidung selalu tersumbat.

– Rasa gatal disekeliling muka dan hidung.

Rasa kahak yang banyak dikerongkong .

 

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT . Lebih kurang macam itulah kata-kata yang selalu kita dengar.

RESDUNG !!!

(sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.

Apa Dia Punca Resdung Ni?? 

Alahan. Iaitu terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu.

Resdung 2Apabila anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara didalam hidung akan membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan.

Kalau udara tu tak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Anda yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya.

Lebih parah lagi, resdung ni boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak.

Tapi, resdung ni tak berjangkit kat orang lain atau diwarisi oleh keturunannya.

 

P/S FIRMAX3 Membantu melancarkan peredaran darah diwajah , membantu mengurangkan alahan .Bahan aktifnya bertindak sebagai pencegah jangkitan dan anti fungus .

Rawatan : sapu sedikit firmax3 dititik akupuncture disebelah hidung ,buat sedikit urutan dgn kaedah memusing .

Dalam beberapa minit akan rasa perubahan ,ruang hidung akan merasa lega dan penafasan menjadi lebih baik .Merasakan seperti udara yang masuk dengan sepenuhnya .Dalam beberapa hari bersin ,rasa gatal ,kahak ,dan hidung tersunbat akan hilang .

Firmax3 b

Firmax3 a

FIRMAX3 Dengan formulasi sempurna diakui sebagai pemulih hormon semulajadi yang terbaik ,bintang baru dunia perubatan yang lebih afectif dan berkesan .juga sebagai pencegah jangkitan ,menukar phythormone ,mengimbangi metabolisme ,antioksida dan merehatkan otot . Whatsapp / Text 97811070 untuk tempahan.

 

Khasiat Timun

Cucumbers 3 1.  Diet Harian

  • Timun bagus untuk menurunkan berat badan kerana kandungan kalorinya rendah tetapi tinggi kandungan air.
  • Amalan memakan timun membantu mengatasi sembelit.
  • Kajian mendapati sesetengah sebatian dipanggil sterol kolestrol di dalam timun membantu mengurangkan paras kolestrol.
  1. Kulit.
  • Kandungan air yang tinggi, vitamin A, B, C dan mineral tertentu seperti magnesium, kalium serta silika menjadikan timun bagus untuk kulit.
  • Masker yang dihasilkan daripada timun boleh digunakan untuk mengatasi masalah ketegangan kulit.
  • Asid askorbik dan asid caffeic dalam timun membantu mengurangkan keadaan bengkak di bawah mata.
  • Kulit timun membantu memberi kelegaan pada kulit yang disebabkan oleh sinaran matahari.

Cucumber and slices isolated over white background   3.  Rambut.

  • Timun membantu menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat kerana ia mengandungi silikon dan sulfur.

4. Sistem Penghadaman.

  • Jus timun segar membantu mengurangkan masalah ulser mulut keasidan, pedih hulu hati dan gastrik.
  • Kandungan air yang tinggi dan serat makanan dalam timun membantu mengurangkan toksin dari sistem penghadaman.

5.  Penyakit.

  • Kajian mendapati timun mengandungi lariciresinol, pinoresinol dan secoisolariciresinol-3 lignans yang membantu mengurangkan risiko beberapa jenis kanser seperti kanser payudara, kanser prostat, kanser rahim dan kanser ovari.
  • Jus timun bermanfaat untuk penyakit kencing manis. Ia mengandungi hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas untuk menghasilkan insulin.
  • Pengambilan kerap membantu melarutkan kencing atau batu karang.
  • Timun kaya dengan vitamin A, B1, B6, C, D, folat, kalsium, magnesium dan kalium. Apabila dicampur dengan jus lobak merah, ia membantu melegakan gout dan sakit arthritis dengan merendahkan tahap asid urik.
  • Jus timun mengandungi banyak kalium, magnesium dan serat yang berfungsi untuk mengawal tekanan darah.

   6. Gusi dan Gigi.

  • Juga timun juga bermanfaat bagi anda yang mengalami masalag gigi dan gusi kerana timun merupakan sumber serat yang baik.
  1. Mata.
  • Jika anda mengalami mata letih dan bengkak, tekapkan timun yang dipotong membulat pada mata. Ia mempunyai sifat anti-inflamasi dan membantu mengurangkan bengkak tersebut.

TIP

Jika anda ingin membeli timun, pastikan ia berwarna hijau tua dan keras apabila dipegang. Elakkan timun yang terlalu masak (berwarna kuning) kerana kebiasaannya ia mengandungi lebih banyak serta yang tidak larut dan benih matang.

Ini adalah satu kisah apa yang berlaku pada cucu pertama saya. Anda boleh klik Icon gambar di bawah ini untuk mengetahui kisah tersebut.

Video di atas adalah wanwancara dari Suria dan di siarkan pada 28/5/2014.

Semuga Anak dan menantu saya tabah dalam menghadapi cubaan dari Allah.  Setiap yang di ciptakan oleh Allah yang baik dan yang buruk ada hikmah yang tersendiri yang kita tidak ketahui.

 

Jumpa Lagi. Insya-Allah……..

Sumber : http://daradah.blogspot.sg

Semua sedia maklum kebaikan minum air suam. Berikut saya sertakan kebaikan meminum air suam:

Air Jarang1.  Menguruskan Badan

Berita baik bagi mereka yang sedang inginkan badan yang langsing. Air suam tidak mengandungi kalori, gula atau pun lemak dan ini ternyata mampu mengurangkan berat badan kita.

2.  Meningkatkan Kesuburan.

Air suam menghasilkan hormon testosteron pada kaum Adam serta hormon estrogen pada Kaum Hawa.

3.  Melancarkan Sistem Pencernaan.

Minum air suam dalam kuantiti lapan gelas setiap hari dapat  melancarkan sistem pencernaan. Ia dapat menghindarkan dari mendapat sembelit malah pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien.

4.   Melambatkan Proses Pertumbuhan Zat Yang Menyebabkan Kanser

Air suam bukan saja melambatkan pertumbuhan zat penyebab kanser malah ia juga dapat membantu mencegah penyakit hati dan ginjal.

5.    Perawatan Kecantikan

Kekurangan pengambilan air suam menyebabkan tubuh menghadapi kesulitan untuk menyerap air, sekaligus mengakibatkan kulit kering dan berkedut.

6.   Tubuh Lebih Segar Dan Sihat

Khasiat air suam bukan sekadar untuk membersihkan tubuh saja tapi juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Kita mungkin dapat bertahan bila tidak makan beberapa hari namun tidak mungkin dapat bertahan jika tidak minum air. Ini kerana air merupakan bahagian terbesar dalam komposisi tubuh manusia.

7.   Menyihatkan Jantung

Air suam juga diyakini dapat menyembuhkan penyakit jantung. Bahkan pada saat ini juga sudah banyak perubatan altenatif yang memanfaatkan penggunaan air suam.

8.   Ubat Kepada Penyakit Strok

Air suam tidak hanya digunakan untuk mengubati berbagai penyakit kulit, namun sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. Ini kerana air dapat membantu memperkuatkan kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan.

Sumber : http://daradah.blogspot.sg

Jumpa Lagi Insyaallah…….