Siku Tenis

Kondisi ini juga dikenal dengan nama epicondylitis Lateral adalah salah satu masalah yang paling umum yang terjadi pada lengan bahagian bawah. Rasa terlalu sakit, sangat menyiksa, keterlaluan dan menjalar kebahu dan menurun kebawah lengan dan tangan. Walaupun melakukan pekerjaan yang ringan seperti memegang gelas, pinggan, cawan atau pun mangkuk, membuka pintu almari, membuka pintu kereta, membuka pintu rumah ataupun bersalaman juga menyebabkan terasa sakit yang amat sangat.

” Tenis Elbow” boleh terjadi pada mereka yang memerlukan gerakan lengan secara berulang-ulang seperti pemain tenis, squash, badminton atau olahraga raket yang lain. Kajian juga menunjukan bahawa 2.5% atlit yang bermain seminggu sekali juga boleh mengalami kecerderaan ini.

Pekerjaan berkebun, menaip, menjahit, pekerja-pekerja binaan rumah juga boleh mengalami terjadinya tenis elbow.

Perawatan.

Selain memerlukan istirihat boleh juga diurut jika rawatan di mulai sebelum kondisinya menjadi lebih kronis atau parah. Terapi panas dan dingin juga sangat-sangat efektif. Perban kompresi (elastic bandage) tidak di perlukan jika tidak terjadinya pembengkakkan.

Lakukan effleurage (urut layang) pada seluruh tangan dan perhatikan otot pada lengan bawah. Tujuan utama dari rawatan adalah untuk meningkatkan sirkulasi dan melepaskan adhesi dan ketegangan pada otor extensor. Lakukan effleurage longitudinal (urut layang yang panjang) dan gerakan friksi di mulai dari pergelangan tangan menuju kesiku di sepanjang otot extensor dalam lengan bawah.

Jika terlihat tanda-tanda ketegangan anda di wajibkan memberi rawatan segera. Tenis elbow boleh berkembang menjadi masalah kronis, yang memerlukan mediksi anti peradangan dan ijeksi steroid. Jika terjadi kalsifikasi pembendahan perlu di lakukan.

Sila Lawat Web:

www.treat-cure.com
http://saatjais.formor.com
http://iecahaya.wordpress.com
http://rrcorner.wordpress.com
 

Saat Jais - Pakar Urut

Jumpa lagi Insya-Allah………

 

Leave a comment